Friday 14 May 2010

Rindu Malaysia

Salam,

Saya kini sedang berada di Abu Dhabi International Airport dalam perjalanan balik ke Malaysia. Transit time ialah 7 jam (fuhh...). Bila solat di surau tadi, tiba2 timbul rasa rindu kat Malaysia. Surau airport ni sebijik dgn surau2 di Malaysia. Terbayang fikiran betapa bebas dan mudahnya kita untuk beribadat di Malaysia sampai kadang2 kita lupa akan nikmat tersebut. Itulah nikmat dan kemudahan yang kita akan perolehi di negara2 Islam. Kalau di UK pula, solat di dalam fitting room ataupun lorong2 sunyi adalah kebiasaan.

Bercakap mengenai rindu dgn tanah air, teringat saya dgn nasib saudara Palestin kita. Kita selalu menggunakan term 'refugee' kepada Palestinians yang tinggal di kem2 di lubnan, eygpt, syria etc. Namun, term yg lebih tepat utk mereka ialah 'exile'. Sebagai orang yang 'exile', mereka sentiasa mahu untuk kembali ke tanah air mereka.  Kembali ke rumah asal mereka. Disebabkan rasa rindu inilah, mereka menamakan hospital2 di sekitar Beirut sebagai Gaza hospital, Haifa dan Akka supaya mereka tidak lupa akan asal usul mereka. Kebanyakan mereka juga membina rumah2 'baru' mereka seakan2 rumah lama yang mereka tinggalkan di Palestin.

Kalau kita menyingkap sirah Nabawiyyah pula, Nabi Muhammad dan juga kaum Muhajirin juga pernah rindu akan kota Mekah semasa berada di Madinah.

Itulah nature seorang manusia yg tidak akan lari dari merindui tanah air mereka. Semoga penantian berpuluh2 tahun saudara2 Palestin kita akan berakhir dan mereka dapat kembali ke tanahair mereka. Insha Allah. 

2 comments:

Anonymous said...

Salam...so proud of you...all the best...met by chance Dr Sariah Barnes in Biscter Village during my visit to UK last week, probably she heard some of my malay words when i was with my cousin doing some retail therapy...never know about her,she speaks well about current market...we exchange email addy and got back here, looking for her articles...

[danial][ma] said...

hej! pena biru...happy break in malaysia! when you mentioned about salah, i remember that at cairo int.airport that the person who take care the toilet at departure hall asked some tips when i took ablution...can't believe it...