Friday 7 November 2008

itu ini sana sini

1- Semalam, saya masuk ke dalam lab dan belajar cara2 untuk growth material menggunakan molecular beam epitaxy (MBE). Buat masa sekarang, MBE tersebut di kawal selia oleh seorang penyelidik TMRnD iaitu Idris. MBE di UKM merupakan MBE pertama di universiti Malaysia dan dibeli oleh TMRnD dari sebuah syarikat Perancis iaitu Riber dengan harga RM 4 juta. USM baru sahaja setup MBE mereka pada tahun lepas.

Kepakaran dan ketelitian yang tinggi diperlukan untuk mengendalikan MBE. Pressure dan temperature sangat penting untuk memastikan kita dapat grow layer yang diingini. Layer yang kami hasilkan semalam ialah GaAs buffer dengan menggunakan GaAs substrate. Ga dan As ditembak ke arah substrate dan sekiranya suhu substrate adalah sesuai, atom2 akan melekat dan tersusun di atas substrate berkenaan. Proses penyusunan atom2 ini dapat diperhatikan dengan menggunakan RHEED screen.

2. Saya baru sahaja sedar bahawa kereta Perodua Kelisa menggunakan minyak pada kadar yang sedikit sekiranya dipandu perlahan (<100 km/j). Untuk perjalanan sehala dari Kajang ke Batu Pahat, minyak yang diperlukan ialah kira2 RM40. Kelajuan pemanduan adalah kira2 110 km/j. Tempoh hari, saya pergi ke Johor Bahru dari Batu Pahat dan kos minyak ialah RM40 juga. Kelajuan pemanduan pula ialah 120 km/j. Ini membuatkan saya mula berasa hairan kerana jarak pergi balik BP-JB adalah lebih rendah berbanding Kajang-BP. Namun, kos minyak adalah sama.

Beberapa hari lepas, saya pulang ke Kajang dari Batu Pahat. Namun, saya masuk ke lebuhraya di Ayer Keroh, Melaka. Kebiasaannya, saya masuk ke lebuhraya di Tangkak. Saya terkejut kerana kos minyak ke Kajang hanyalah kira2 RM25-RM30. Apa yang saya dapat simpulkan ialah, kereta Kelisa menggunakan minyak pada kadar jauh lebih rendah sekiranya memandu <100 km/j. Disebabkan saya melalui jalan biasa dari BP ke Ayeh Keroh, pemanduan adalah sekitar 80 km/j. Di lebuh raya pula, saya memandu kira2 90-100km/j disebabkan jalan agak sesak.

Kos tol Bangi - BP ialah RM17.50 manakala Bangi - Ayer Keroh ialah RM 13.90 (seingat saya). Kesimpulannya, untuk jimat duit (tidak jimat masa), pandu sedikit perlahan dan guna laluan biasa. Boleh jimat hingga RM 36 untuk perjalanan pergi balik Kajang-BP.

6 comments:

Hacked by w3d0z said...

aku rindu bangi!!=p

Pena Biru said...

bangi okla. hehe

iman said...

i know the fact that the motor use less petrol if u r using it in less speed.And it cost a lot if u make a sudden break.so if u want to save more than be a tortoise on the road.=P

Pena Biru said...

yeah, everyone knows we can save petrol if we drive slowly. but not many people know how much saving we can achieve if we use kelisa plus with specific speed. thats why i wrote it in my blog. hopefully, that can be a guide.

[iman aka faith] tortoise can beat rabbit u know =P

Anonymous said...

Uh oh.. No wonder harga Kelisa mahal sekarang

Pena Biru said...

masa aku beli kelisa tu, harga minyak tgh mahal. nk cari kelisa sebuah pun payah. sekarang ni harga kelisa dh turun sikit.

masa aku beli, harga around 25k utk kereta tahun 2003. sekarang kereta thn 2003 dh boleh dpt around 22k.