Thursday 12 December 2013

Bank : Institusi tamak dan hipokrit?

Sebelum ini, perception saya mengenai bank sangat positif. Bank adalah institusi yang sangat penting terutamanya dalam membangun negara. Bekerja dgn bank pula adalah pekerjaan yang dipandang tinggi.

Namun, bila semakin lama saya ikuti perkembangan bisnes, perception saya mula berubah. Saya dapati bahawa bank adalah institusi yang paling tamak dan hipokrit. Mungkin merekalah duri dalam daging/musuh dalam selimut dalam masyarakat yang perlu kita jinakkan dan kawal. Kenapa saya berkata demikian? Biar saya jelaskan.

Pertama, bila kita deposit wang dalam akaun simpanan, bank akan gunakan wang deposit kita untuk investments, loans etc untuk mendapatkan keuntungan. Dengan kata lain, deposit kita adalah sumber kewangan bank dan kalau kita tidak deposit, maka bank tiada modal. i.e bank memerlukan kita. Namun, apabila bank invest duit simpanan kita, ratio keuntungan yang diberi adalah ~5% utk pendeposit dan ~95% bank. Saya tahu ratio ni pun masa akad nak buka akaun simpanan (islamic) di sebuah bank. Kalau bank konvensional, ratio 5:95 ni tak pernah diberitahupun pada kita.

Namun, bila kita nak buat loan dengan pihak bank, mereka kenakan interest/kadar keuntungan yang berlipat kali ganda. Padahal mereka dapat modal pun daripada kita (dan investor2 lain). Contohnya, kalau kita buat loan rumah RM300k, kadar interest yang dikenakan pada kita sekitar Rm300k juga. Mereka charge kita ~100% keuntungan. Bare in mind, bila kita deposit duit dengan mereka, mereka bagi 5% sahaja.

Namun, apa jadi kalau bank nak bankrupt? First step, mereka minta government/ other agencies untuk bail out mereka. Kalau tak cukup, maka pendeposit akan menjadi mangsa. Contoh terbaru adalah di Cyprus di mana dua bank terbesar di sana hampir bankrupt (http://www.bbc.co.uk/news/business-21922110). Government pula tak mampu untuk bailout sebab saiz kedua2 bank ini jauh lebih besar daripada pendapatan kerajaan. Jadi, mereka telah ambil decision untuk freeze akaun2 yang mempunyai deposit >100,000 euro. Contohnya, kalau kita simpan 200k di bank tersebut, 100k boleh kita guna manakala 100k lagi digunakan untuk bailout/selamatkan bank tersebut daripada bankrupt.

Mesejnya di sini, bila bab2 untung, bankla yang kaut paling banyak sekali. Pendeposit dapat ciput saja. Namun, bila bank nak bankrupt, wang pendeposit juga menjadi mangsa. Dengan kata lain, dalam keadaan bank untung atau rugi, pendeposit sentiasa 'tertindas' manakala bank sentiasa untung.

Satu aspek lain adalah kes2 salah laku yang dibuat oleh bank2 yang menunjukkan mereka sangat tamak dan hipokrit. Untuk 2 tahun ini saja, saya telah jumpa 3 kes salah laku bank.

Kes 1, Oct 2013 : JP Morgan didenda USD 13 Billion oleh mahkamah US disebabkan menjadi punca utama kegawatan ekonomi tahun 2007. Produk kontroversi mereka adalah mortgage-backed securities.

http://www.bbc.co.uk/news/business-24599345

Kes 2, 2012 : Libor-fixing scandal melibatkan UK dan european banks

http://www.bbc.co.uk/news/business-18671255

Kes 3, hari ni! : EU denda 8 banks berjumlah £1.4billion kerana menjalankan sindikit haram (illegal cartel) for rate-rigging. EU commissioner mengatakan bahawa dia personally terkejut bagaimana bank2 yang sepatutnya bersaing sesama mereka boleh berpakat dalam sindiket haram. Sindiket mereka terdedah apabila ada 2 bank yang berpaling tadah (UBS dan Barclay). Walaupun mereka terlibat, tapi mereka tidak didenda kerana memberi kerjasama dalam siasatan. Di hadapan kita, mereka memperjuangkan bahawa free market adalah sistem yang bagus. Tapi di belakang, mereka menjalankan sindiket haram untuk keuntungan mereka.

http://www.bbc.co.uk/news/business-25215560

Kalau kita baca di web http://gata.org/ pula, mereka mendakwa bahawa bank2 juga menjalankan illegal cartel untuk suppress gold market. Bank2 tidak mahu kita kembali kepada sistem emas. So, wonder how many illegal cartels yang dilakukan oleh bank2 yang tidak diketahui semata2 untuk keuntungan mereka?

Banyak soalan yang boleh kita utarakan. Bagaimana hendak mengawal sistem perbankan sedia ada? Bagaimana hendak menukar bank daripada profit driven yang melampau sehingga menindas orang kepada lebih reasonable dan bermatlamat membangun dan memakmurkan dunia ini?

No comments: