Tuesday 2 March 2010

Stress dengan Research?

Saya nak share nasihat yang saya peroleh daripada Dr. Firdaus (ex-housemate dan sekarang rakan sekerja di UKM)

biasalah tu, namamya R&D, yg penting you have to keep at it... and enjoy the work, makes life much easier... don't see it as something stressful but something exciting and challenging which makes you get up to go to work every day

if you see it as just a way to get a PhD, memang akan jadi stress

not much of advice, it's just something i observed... some people are there to do a PhD, they get stressed by all the problems associated with research because I think they're not enjoying it enough... jadi satu bebanan... to me, i just saw it as an exciting problem to solve... I actually managed to finish off early and do a postdoc..

4 comments:

Hanafedora said...

saya stress juga ;(

joegrimjow said...

3rd year pon stress
ni kan phd

tkot nak amek phd
haha

Anonymous said...

Buat makluman, terdapat sebilangan pensyarah di Malaysia yang turut menggunakan MBE ketika pengajian PhD masing2.

Juga tak silap saya terdapat 2 mesin MBE di Malaysia kini iaitu kepunyaan Telekom Malaysia R&D dan Universiti Sains Malaysia. Dari apa yg saya baca di jurnal2 dan cerita pensyarah saya, masing2 sedang aktif di dalam teknologi III-V melibatkan laser GaInNAs dan LED GaN. Semoga mereka berjaya...

Jadi, tidak adil rasanya saudara menafikan kewujudan penyelidik2 MBE di Malaysia seperti yang saya baca di dalam artikel blog saudara .

Diharapkan saudara berjaya kelak

Pena Biru said...

salam,

sy tidak pernah menafikan kewujudan mereka. apa yg sy tulis sebelum ini ialah 'hampir tiada' yg refer kpd sedikitnya bilangan MBE grower yg aktif di Msia.

di msia mmg ada 2 MBE machines. MBE milik TMRnD ada di IMEN, UKM, tempat saya bekerja. in fact sebelum sy samb phd dulu, sy ada hadiri MBE training bersama2 grower TMRnD. Namun, masalah TMRnD ni, mereka ketandusan expertise dan fund. sebab itulah research output dari MBE tersebut sgt sedikit. Mengenai research GaInNAs, TMRnD belum mula lagi pun.minggu lps semasa sy ke lab mereka, Nitrogen cell mereka belum install lagi.

sy mmg tahu kewujudan MBE di USM, tapi dari segi research output, tak pernah check pula. kalau output mereka bagus, alhamdulillah.

pada sy, masalah utama yg mengekang bidang MBE di msia ialah kos. kos mesin, installation, spare parts, operating cost (i.e subsrates, LN2, etc) kalau fund mencukupi, insha Allah, banyaklah output2nya.

terima kasih kerana sudi menulis comment.